24.12.2013 tarihli 28861 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No: 1)?nde Değişiklik Yapılmasına Dair Genel Tebliğ (Sıra No: 2) ile e-Defter uygulamasında bazı değişiklikler yapılmıştır.
http://www.resmigazete.gov.tr/main.aspx?home=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/12/20131224.htm&main=http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/12/20131224.htm
Yapılan değişiklikler aşağıda açıklanmıştır;
1. Gerçek Kişiler, elektronik defterlerini mali mühür ile de onaylayabilir
Değişiklikten önce gerçek kişi mükelleflerin sadece 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen nitelikli elektronik sertifika (e-İmza) ile e-Defter uygulamasından yararlanabilmekteydiler. Değişiklik ile tüzel kişi mükellefler gibi gerçek kişi mükelleflerin de Mali Mühür ile bu uygulamadan yararlanabilmelerine olanak sağlanmıştır.
2. e-Fatura uygulamasına dahil olmadan yalnız e-Defter kullanımına imkan tanındı
Değişiklikten önce, Tüzel kişi mükellefler 397 sıra numaralı VUK Genel Tebliği çerçevesinde e-Fatura uygulamasına başvurarak Mali Mühür temin etmiş olmalıydılar. Değişiklik ile Tüzel kişi mükelleflerin e-defter uygulamasından yararlanma şartlarından biri olan e-fatura uygulamasından yararlanma iznine sahip olması hükmü kaldırılmıştır.
3. Elektronik defterlere ait beratların G.İ.B?na yüklenme süresi, defterlerin ilgili olduğu ayı takip eden üçüncü ayın son günü olarak değiştirildi
Değişiklik öncesinde, e-Defterlerin ve beratlarının ilgili olduğu ayı takip eden ayın sonuna kadar oluşturulması ve G.İ.B?na yüklenmesi gerekirken, değişiklik ile bu süre defterlerin ilgili olduğu ayı
takip eden üçüncü ayın son günü olmuştur.
Örnek : 1 Sıra nolu tebliğe göre ocak ayına ait defterlerin beratlarının şubat ayının son gününe kadar G.İ.B?na gönderilmesi gerekirken, değişiklik sonrası ocak ayına ait defter beratlarının
nisan ayının son gününe kadar yüklenmesi gerekmektedir.
4. Yıl içersinde e-Deftere geçenler, kağıt ortamındaki geçmiş aylara ait defterlerini elektronik defter olarak hazırlamayacaklar
Değişiklikten önce, e-Defter uygulamasına yıl içerisinde geçenler, izleyen ilk ayda oluşturacakları elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin başından içinde bulundukları döneme kadar
gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer vermek zorundaydılar. Yapılan değişiklik ile bu zorunluluk kaldırılmıştır. Bundan böyle, sadece e-Defter uygulamasına dahil oldukları ayın kayıtlarına yer
vermeleri yeterli olacaktır.
Örnek: e-Defter uygulamasına Haziran 2014?te dahil olan bir mükellef;
ü Değişiklik öncesi Ocak-Mayıs aylarına ilişkin defterlerini kağıt ortamında oluşturacak, Ocak-Mayıs aylarına ilişkin defterlerini ayrıca elektronik defter olarak da oluşturacaktı.
ü Değişiklik sonrası, Ocak-Mayıs aylarına ilişkin defterlerini kağıt ortamında oluşturacak, Haziran 2014?ten itibaren e-Defter oluşturmaya başlayacaktır.
5. Yıl içersinde e-Deftere geçenlerin geçmiş aylara ait defterlerinin kapanış tasdiki süreci
Değişiklikten önce, e-Defter uygulamasına yıl içerisinde geçenlerin, elektronik defter tutmaya başladıkları tarih itibarıyla eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracakları öngörülmekte ancak bu konuda bir süre belirtilmemekteydi. Değişiklikten sonra hesap dönemi veya takvim yılı içerisinde elektronik defter tutmaya başlayanlar, başladıkları tarihi izleyen bir aylık süre içerisinde eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklarıdır.